Öt vásárlási döntésben négy alkalommal az érzelmeink vezetnek bennünket. Sokszor észre sem vesszük. A márka neve, csomagolása, látványa, illata, ígérete és főleg kihagyhatatlan – egyszeri – megismételhetetlen ajánlata. A stíluspszichológia működik. 

Black Friday, Cyber Monday, karácsonyi leárazás, szezon utáni leértékelés: úgyis veszek ajándékot, most vagy soha, én is érdemlek jutalmat, megajándékozom magam, erre tettem félre, ezt nem lehet otthagyni.

Van egy jelenség, ez a FOMO. Fear of missing out, vagyis az attól való félelem, hogy kimaradok valamiből. Valamiből, amiben mások benne vannak. Ha ők benne vannak és én nem, akkor szorongok mert izolálódom, egyedül vagyok. Kimaradok abból, hogy megbeszéljük mi volt, ki mit talált. Nem is az lesz a legfontosabb, hogy mennyit spóroltam vagy milyen ügyes voltam, hanem a közösségi élmény, a részvétel maga. Ez ami összeköt a többiekkel. Ettől vagyok egy közösség tagja. (Na, jó eltúlzom, nem ettől vagyok, de ettől is.)

A játék koreográfia szerint zajlik a vásárlók és eladók között. Van igény és van hozzá kínált kielégülés. Azt mondják, hiába a webshopok kínálata, az élményt személyesen a legjobb megélni, a vadászathoz hús-vér harc tartozik.  Fizikailag megélni, hogy én fogtam meg előbb, hogy én győztem a kötélhúzásban, igazi csata után. Hogy együtt voltunk ott és együtt éltük ezt meg. Az eseményre családok és baráti társaságok szerveződnek. Legyünk együtt az élményben. Kinek temperamentuma szerint.

Én – köszönöm szépen – már maradok a karosszék-vásárlók online táborában. Már nincs szükségem ekkora izgalomra, kényelmes lettem.  Cserébe még egyszerűbb a pénzköltés, jajj. Virtuláis tömegekkel küzdök, nekem elég a ki-nyomta-meg-hamarabb-az-enter-t verseny. Ám legfőképpen magammal küzdök, melyik énem kerekedik felül?  Ez viszont win-win helyzet: ha megveszem is én nyerek és akkor is ha legyőzöm-magam-és-megállom. Aztán persze jön a szánom-bánom, mert azt vettem meg, amit nem is kellett volna és arról mondtam le, ami most milyen jó lenne, de hát ez egy ilyen játék. A legtöbb döntésnek ez a sorsa, ami érzelmeken alapul. De születik örök szerelem is, ez kárpótol.

Az idei BF-re startégiával készülök. Először is listát is írok arról, mire van szükségem. Persze semmire, de azért a lista megszületett. Ezzel próbálom elejét venni a felesleges meggondolatlanságoknak.  Persze úgysem lehet megúszni az impulzus vásárlást, hiszen az is a játékhoz tartozik, de nem szeretnék feleslegesen sem sokat költeni, sem felhalmozni. A weboldalakon wish-list készül, azokat fogom ellenőrizni. Inkább kevesebb és minőség, mint amúgy is olcsó vacakból sok mégolcsóbb vacak. Bevált színek és fazon. De nem olyan, amiből már van, nem kell negyedik bő szárú farmer. Egyetlen kivétel van: ha valami újat szeretnék kipróbálni, olyat soha nem veszek teljes áron.

És ha mégis elcsábulok? Ha elbukok, impulzus vásárlás csúszik be? És akkor mi van? Nem történik semmi rossz. Tényleg lehet belőle ajándék. Miért baj, ha mindenki jól jár, vevő és kereskedő is? Ilyenek vagyunk, erről is szól a karácsonyi szezon, forog a föld. Az is jó, ha racionálisak vagyunk és “nem dőlünk be mindenféle csábítsának és szigorúan a kell és a logika vezet minket” és az is, ha örömet lelünk valamiben. A lényeg egy kis önismeret, egy kis öruralom, kis stratégia és utána indulhat a buli.

A világ még nem dől össze egy-két felesleges pulcsi vagy egy harmadik hidratáló krém miatt. Szeressük magunkat és ne legyen lelkiismeretfurdalásunk miatta.

Fotó: Pexels, Andrea Piacquadio