Függőség. Vásárlási szenvedély.
Honnan tudod, hogy az vagy-e? Miért baj, ha örömet szerzel magadnak? Jutalmat kapsz magadtól vagy kifogsz valami remek akciót? Vadászat, zsákmány. Ellenállhatalan ajánlat? Minden stimmel, szín-fazon-méret? Miért ne? A stíluspszichológia megkeresi a válaszaidat.
Ha csak ez van és az új szerzeményeket sikkesen beilleszted a többi kis szépséged közé, szetteket kreálsz, megalkodot a napodat belőlük, gratulálok. Megtaláltad a hobbidat, önkifejezel, játszol, örömet lelsz, kreatív vagy.
Most képzelj el egy számegyenest vagy egy koordináta rendszert, amibe – velem és veled együtt – mindenki belefér. A zöld mező lassan sárgul, narancsosodik és átkúszik a pirosba.
Hogy hol mozogsz a spektrumon, vegyél elő egy tükröt, nézz mélyen a szemébe annak a gyönyörűségnek, aki vagy és válaszold meg a következő kérdeseket szépen, lassan egymás után:
- Gondolsz-e a naponta a vásárlásra?
- Ünneplésből vagy jutalomból is vásárolsz? Nemcsak ha tényleg szükséges?
- Rosszkedvből vagy unalomból is?
- Izgatottan készülsz a vásárlásaidra és utána boldog vagy?
- A megkönnyebbülés után újabb sóvárgás érkezik, megint át akarod élni?
- Érzel-e bűntudatot egy-egy vásárlás után?
- Esetleg el is dugod egy időre az új szerzeményt, mondjuk családtag elől?
- Ha más vásárol valamit, érzed-e hogy igen, ez neked is kell?
- A vásárlásaid rövid távon örömet, de hosszú távon problémát jelentenek?
- Szerinted más elfoglaltság rovására töltesz túl sok időt boltokban vagy online?
- Tapasztalod-e azt, hogy általában többet költesz, mint tervezed?
- Vásárolsz-e csak azért, mert akciós?
- Mondta-e már magadnak, hogy na, egy jó darabig ez volt az utolsó?
- És utána egy héttel megint vásároltál?
- Tele van-e a postaládád webáruházak hírleveleivel?
- Tartasz online kívánságlistákat?
- Van olyan holmi a szekrényedben, ami régóta árcetlistül lóg?
- Érzed-e azt, hogy túl kicsi a szekrényed, nem férsz el?
- Szokták tőled kérdezni, hogy „már megint egy új ruha, ez honnan van?”
- Szorongsz a túlköltés miatt?
- Enyhíted a bűntudatodat úgy, hogy csak az akciós termékeket nézed meg?
- Azért olvasod el ezt a blogot, mert esetleg azt gondolod, rólad szól?
Ha a kérdések többségére igent válaszolsz, te is tudod: elmozdultál a zöld mezőből és szépen, körömcsikorgatva csúszol át a színkerék másik oldalára. Ha ez az örömforrás és semmi más, a szó amit nem szeretenél hallani: oniomania vagy vásárlási kényszer, compusiv shopping disorder, (CSD). Mert viccesek vagyunk, nem vesszük komolyan és elvesszük az élét, így is hívjuk: shopaholic, boltkóros.
Hogy mi a kóros vásárlás lélektana, olvass bele a Boltkórosok 2. blogbejegyzésbe.
Tippeket a lassításhoz a Boltkórosok 3. részben fogsz találni.