Folytassuk ezt a jó kis stíluspszichológia témát! Minden addikció mögött ez áll: kezelhetetlennek gondolt frusztráció, azonnali öröm, jutalom. Így hívják: öngyógyítás.

Pavlov óta tudjuk, így működik az „operáns tanulás”. A kutya megnyomja a gombot és jön a jutifalat. Később már a gomb láttára is összefut a nyál a szájában. Ilyen egyszerű.

Van akinek az evés okoz örömet. Ők súlyproblémával küzdenek.

Van akinek a virtuális világból jövő sok-sok lájk. Vagy az anonimitás. A győzelem. A millió gyors inger. Ők a kütyüfüggők.

Kémiai szerek, nikotin, alkohol. Szerencsejáték. Szex. Szinte minden jó dolog elcsúszik, ha ez tölti ki az időnk nagy részét, veszélybe sodorja az egészséget, kapcsolatainkat, munkát, pénztárcát.

Miért jó vásárolni?

A vadász cserkészni indul. Felkészül, időt kanyarít rá, taktikát tervez. Éhezik, sóvárog, zsákmány kell. Körözni kezd, kiszúrja, többször elmegy mellette. Azok a tiszta vonalak, az az elegáns kis test, a tökéletes bőr, az ismerős illat … Hopp, egy újabb táska.

Ki nem élte már át ezt a bizsergést? Uh, ahogy írok, libabőrös leszek.

Egyetlen kártya-mozdulattal a tied. Ha online, akkor még izzadás sincs a próbafülkében, nincs sor a pénztárnál, nincs nyitvatartási idő. Korlátlanság van.

Nem vagy egyedül. Csoportokba lépsz be, társakra lelsz, támogatást kapsz és lájkokat. A hírlevél kedves ismerősként szólít a neveden.

Kedvenc üzleted figyelmesen szülinapi kártyát küld: csak ma, csak neked szóló kedvezmény.

Ha nem tetszik valami és visszaküldöd, senki sem bírál, nem mondja, hogy hibáztál. Elfogadja a döntésedet, sőt segít benne, látod milyen egyszerű a visszaküldés is? Hát elolvadok.

Sok oka van, miért fókuszálunk erre a típusú örömre. Eltereli a figyelmet a rossz hangulatunkról, az aggódásainkról. Unaloműző. Végülis bármi, az eredmény ugyanaz lesz: az agyi jutalmazó központban pattogva és szikrázva, bámító dopamin tüzijáték indul. Olyan, amit más nem tud beindítani.

Kivételezett korban és helyen vagyunk, mert a vásárlási lehetőségünk határtalan. Bolt vagy webshop, designer vagy turi, éjjel vagy nappal, tavaszi, előnyári, nyár közepi, őszi, black friday, karácsonyi, karácsony utáni, egész évben ajánlatok, csábítások keresztüzében fortyogunk. A millió lehetőség egy gombnyomásra, egy kártyamozdulatra, egy kód bepötyögésre van tőlünk.

Aggódsz, hogy öregszel? Vásárolj és legyél naprakész. Aggódsz, hogy idejemúlt vagy? Unalmas lett az életed? Mutasd meg, hogy dehogyis, hisz tudod, mi a dörgés. Félsz, hogy lemaradsz és csak kullogsz mások mögött? Vásárolj és legyél trendi. Hogy kilógsz a sorból? Mutasd meg nekik! Az összes bizonytalanságodat és félelmedet letakarhatod egy új kabáttal. Nem vagy elég szép? Okos? Sikeres? Nem vagy elég általában? Ezekről a makulátlanságokról eltereli a figyelmet egy új ruha, nem igaz?

Stresszoldás. Nekem a vállfák csattogtatása, monoton meditáció. Vásárolni sem kell hozzá, csak kicsit magad elé nézni, nincs múlt és jövő, a mostra kell figyelni, jó-nemjó, te és a csattogó vállfák.

Mindezt úgy, hogy a bőrünkön érezzük, hogy egy passzoló outfit mennyire emel a hangulaton, egy jó szín, mennyire energetizál, egy jó fazon mennyit dob a nőiességen.

Hidd el, nálam nem élvezi senki jobban az öltözködést! A kulcs az arányokon van. Semmi baj nincs a „dopamin-dressinggel”, ha desszert. Vagy még inkább a cseresznyeszem a habon a desszerten.

Baj akkor van, ha nem cseresznyeszem, hanem egyoldalú táplálkozás. Ha túlköltéssel jár, lelkismeret furdalással, ha nincs hely hova tedd, ha nincs olyan alkalom, ha nem hordod, ha nem a te életedhez tartozik.

Hogy ki a kóros vásárló, a Boltkórosok 1. blogbejegyzésben írok róla.

Tippeket a lassításhoz a Boltkórosok 3. részben fogsz találni.

 

Forrás: dr. Jennifer Baumgartner – You Are What You Wear
Kép: Pinterest